lördag 10 augusti 2013

Knife och kön

Sorkklubben säger att det har varit för mycket kuk på flamingoscenen. Are you ready for some pussy?
Underbart.

Jag älskar the Knife. Kanske var mina förväntningar på det hela på tok för låga. Jag vill minnas att jag älskade spelningen jag såg under deras "silent shout"-turné och att det då kändes både distanserat och naket på samma gång. Jag hade förväntat mig en större distans nu, men får någonting helt annat.

Inledningen:
När en man i konstiga kläder säger att han skall lära oss "Death Electro Emo Protest Aerobics" blir jag tveksam. Vi uppmanas att sträcka fram armarna och skrika "no". Vi uppmanas att titta på människan bredvid oss och säga "I se you". " Masspsykos uppstår i publikhavet. Jag blir rädd. Nej jag vill inte ryckas med. Sedan startar det: euforin. 

Euforin:

Scenen fylls av kvinnor och underliga instrument. Känslan av en uppdämd frustration och en dammlucka som öppnar sig. Det är osedvanligt tillgängligt. Live-framträdanden varvas med färdiga inspelningar där kvinnorna i ensemblen turas om att greppa mikrofonen. Systerskapet. Efter gårdagens frustration över MMKSGM, (män med kuk som gillar musik) känns Knife som en verbal pungspark. Låtvalen känns genomtänkta och i ögonblicken oerhört självklara. Jag hör introt till "one hit" och ser hur pusselbitarna börjar falla på plats. Det är en av världens bästa låtar.   

En av världens bästa låtar:

Vad gör en låt till en bra låt enligt Pederskan? En låt är som oftast uppbyggd av någon slags melodi. Ofta skrivs det ord till melodin. Ibland är orden bara en titel, ibland följer orden med melodin. Det handlar ofta om att skapa en ljudbild. Många av mina vänner som tillhör kategorin MMKSGM brukar inte hålla med mig om att texten är en av låtens mest centrala delar. Jag ställer gärna krav på en text. Om du väljer att sätta ord till ditt ljud är det fint om orden betyder mer än bara flicka+pojke=sant. Jag ställer även gärna krav på melodin. Jag älskar när små förändringar i ljudbilden bygger upp en låt så att lyssnaren lämnas i en annan känsla på slutet utav låten än vad som ges i inledningen. "One hit" har allt detta och lite till. En melodi och en ljudbild som är i ständig förändring. Och så detta:
"I could do the laundry 

The women's work 
For a reasonable salary I would wash the world 
It wouldn't affect my libido or my self esteem 
Don't need to mark my territory 
It's all obvious to me 
It's manhood's bliss 
One Hit one Kiss 
Spending time with my family 
Like the Corleones "

Ungefär som detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar