tisdag 27 augusti 2013

Hej män(skligheten)

Ikväll, på en hållplats på vägen hem, händer det igen.
En äldre man passerar förbi bänken där jag sitter och passar på att stryka mig över armen och bröstet samtidigt som han viskar nått "uppskattande" till mig innan han försvinner bort i natten.
Kvinnan bredvid mig ger mig en förstående blick och säger högt "så detta är tydligen okej nu"? Sedan snackar vi en kort stund, vi skämtar och skrattar lite. Det slår mig senare att jag sorgligt nog just knutit an till en kvinna över ett icke acceptabelt beteende som vi båda har mött och känner igen.

För detta var absolut inte den första gången.
Och säkerligen inte den sista.

Nej du var inte "snäll" eller "gullig".
Du var motsatsen.
Det sorgliga är att du befäste en ganska så icke-smickrande könsnorm.
Igen.

Jag orkade inte säga ifrån.
Rädd för diskussionen eller förminskandet.

Så jag gjorde en lista.
Igen.

Män(skligheten) och problemet.

A
1. Various Artists – Ellen sa nej
2. Attentat – Manskomplex
3. Le Tigre – TKO
4. Tikkle Me – Remind the World
5. Miss Universum – Lady Put Your Foot Down
6. Röda Bönor – La Lega
7. Martha Wainwright – Bloody Mother Fucking Asshole

B.
1. Lesley Gore – You Don't Own Me
2. Bikini Kill – Rebel Girl
3. X-Ray Spex – Oh Bondage, Up Yours!
4. The Baboon Show – My Arrow of Wood
5. Marit Bergman – Adios Amigos
6. Peaches – Back It Up, Boys
7. Natasja – Fi er min
8. The Knife – A Tooth for an Eye
9. Björk – Army of Me

Vi kan väl diskutera detta mer, vid ett senare tillfälle? Ni vet vad jag tänker. Förmodligen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar